Philip Lebesque

Hoe kan het opladen van een elektrische auto bijdragen aan energiemanagement?

Een laadpaal met slimme sturing zal hoofdzakelijk laden tijdens de daluren of wanneer er een overschot aan zonnestroom is, en ook verbruikspieken vermijden. Op die manier verhoog je je eigenverbruik en bespaar je op energiekosten.

Viessmann Charging Station outdoor

Laden met goedkope stroom

Energiemanagement in de vorm van een laadpaal met slimme sturing start automatisch het laden van een aangesloten wagen wanneer elektriciteit goedkoper is. In combinatie met een variabel of dynamisch energietarief kan dit een aanzienlijke besparing opleveren. Daarnaast kan een elektrische auto laden op momenten dat er een overschot aan zelf-opgewekte zonnestroom is. De autobatterij werkt dan als een thuisbatterij die oplaadt. Hierdoor stijgt je eigenverbruik stijgt en wordt je minder afhankelijk van het net.

Pieken vermijden

In Vlaanderen wordt de nettarievenfactuur sinds 2023 mede bepaald door het capaciteitstarief, dat afhangt van de hoogste piekverbruiken. Slim laden helpt om deze pieken te spreiden door het verhogen of verlagen van de laadsnelheid van een aangesloten elektrische wagen in functie van het verbruik in huis. Door dit zogenaamde dynamic load management kan je onnodig hoge kosten te vermijden. In Brussel en Wallonië geldt het capaciteitstarief voorlopig nog niet.

Toekomstperspectief: de auto als thuisbatterij

Bidirectioneel laden betekent dat de batterij van een elektrische wagen ook ontladen kan worden, net als een thuisbatterij. Een logische keuze, gezien het feit dat de gemiddelde accu van een elektrische wagen 5 tot 10 keer meer capaciteit (gemeten in kWh) heeft dan een typische thuisbatterij.

Bidirectionele laadpalen en Vehicle-to-Grid (V2G) zijn in België nog niet helemaal geregeld. Daarbij aarzelen meerdere autofabrikanten vanuit onzekerheid over hoe dit de levensduur van de autobatterij zal beïnvloeden. Deze technologie biedt in de toekomst zeker extra mogelijkheden voor energiemanagement